Ruusu

Ruusu

torstai 26. heinäkuuta 2012

Lauri Tähkä & Elonkerjuu - Pitkät pellot


Muistan kun Lauri Tähkä nousi suosioon pohjalaisella maalaisrokillaan. Minä olin vielä lapsi ja jokin tähkän musiikissa ei napannut. Ehkä syy oli vain että vanhempani pitivät siitä.

Minä olen henkeen ja vereen kaupunkilaisnuori, aina ollut. Molemmat vanhempani ovat maalta, peltojen ja maalaisperheiden lapsia. Ja molemmat päättivät ettei heistä tule maanviljelijöitä, ja muuttivat kaupunkiin. 

Erityisesti äiti on aina pitänyt Elonkerjuusta koska se kertoo tosiasioita maalaiselosta.

Ei enää elätä isäni pitkät pellot

Jossain vaiheessa viime syksyä minä löysin Lauri Tähkän. Jotain se jätkä tekee oikein, tuoreempi tuotanto iski minua takaraivoon ja jylisi korvissa. Nyt alan löytää vanhojakin tuotoksia. Niissä on aitoa juurevuutta ja yksinkertaisuutta.



Olen aina inhonnut mummolan pitkiä leveitä teitä, viljapeltoja jotka jatkuvat loputtomiin ja istunut sisällä. Tänä kesänä katsoin jo kellertävää ruista ja ohrapeltojen aaltoja tuulenpuuskissa ja totesin että nyt minä tarvitsen kameran. Maaseutu on kaunis. Leveät asfalttitiet, kilometrin pituudella peltoja, taustalla kurkistaa kylän kirkko tai vanha punainen maalaistalo. Kaiken  yllä kumpupilvinen taivas. Siinä on vapautta.


Liekö musiikki muuttunut paremmaksi ja maisemat kauniimmiksi, vai onko muutos minussa. Ehkä minä olen kasvanut ja oppinut näkemään ja kuulemaan. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti